1. ROLUL STRATEGIC AL CENTRULUI
a) Raportarea la situatia pe plan local, regional, national si European
In economia post-industriala, o sursa noua a avantajului competitional a mediului economic o constituie consolidarea capacitatii proprii
de actiune atat a invididului cat si a organizatiei prin acces la "cunoastere", in sensul utilizarii si dezvoltarii.
In acest context crearea unei Europe bazata pe “cunoastere” a fost inca de la Consiliu de la Lisabona din martie 2000, principala
tinta a Uniunii Europene. In concluziile sale Consiliul include un nou obiectiv strategic, si anume, Uniunea Europeana sa “devina cea mai competitiva si
dinamica economie bazata pe cunoastere din lume” [1].
Documentele strategice aprobate in Consiliul European de la
Barcelona din 15-16 martie 2002 solicita sistemelor europene de educatie sa
devina referinte mondiale pana in anul 2010 [2], si aceasta tocmai in scopul
atingerii obiectivului strategic propus la Lisabona, anume economia bazata pe
cunoastere, care inseamna de fapt cercetare si educatie in acelasi timp.
Prin cresterea “productiei” de noi cunostinte, societatea bazata
pe cunoastere depinde esential de educatie si formare profesionala pentru a se
asigura transferul noilor tehnologii si informatii catre procesele de productie
industriale si realizatoare de servicii. Astfel, Uniunea Europeana considera ca
internationalizarea cunostintelor este o cale urmata de crearea unor retele de
cunostinte in scopul atingerii obiectivelor de la Lisabona.
Cresterea economica nu este singurul obiectiv al Uniunii
Europene, deoarece nu intotdeauna cresterea economica este sinonimul
dezvoltarii sociale, ci dimpotriva, cresterea productiei de bunuri este deseori
insotita de fenomene de polarizare sociala si/sau degradarea mediului
inconjurator. Astfel, dezvoltarea durabila (economica, sociala, a mediului si
institutionala) devine un nou obiectiv strategic al societatii bazate pe
cunoastere; si acest nou obiectiv este enuntat astfel “realizarea unei economii
dinamice si competitive, capabila de o crestere economica durabila cu locuri de
munca mai multe si mai bune, dar si cu mai mare coeziune sociala” [4]
Strategia de la Lisabona a fost momentul ce a pus in evidenta
rolul esential al dezvoltarii teritoriale (regionale si locale) in cresterea
economica durabila. Rolul strategic al dezvoltarii teritoriale poate fi
prezentat pe scurt, sub doua aspecte fundamentale:
-
Competitivitatea sistemului economic european la nivel international este
bazata pe competitivitatea sistemelor teritoriale;
-
Teritorialitatea aduna, intr-un singur loc, componenta economica, sociala,
institutionala si de protectie a mediului creand cadrul global si masurabil al
dezvoltarii durabile.
Sub primul aspect, este important de subliniat ca, in actualul
context, competitivitatea intreprinderilor este din ce in ce mai mult
dependenta de competitivitatea teritoriala generala (locala si regionala).
Intreprinderile si politicile de competitivitate sunt interconectate si depind
de resurse specifice (materiale sau nemateriale) teritoriale, in special de
calitatea sistemica a zonei unde este localizata intreprinderea.
Abilitatea teritoriala de a atrage investitii consta in
exploatarea in mod eficient nu numai a infrastructurii dar si a resurselor
nemateriale, asa cum sunt cunostintele. Capacitatea de atractie teritoriala
este rezultatul integrarii componentelor economice in cele socio-culturale si
ambientale.
Al doilea aspect se refera la noul concept al dezvoltarii
durabile, care nu se bazeaza numai pe protectia mediului inconjurator[5], ci si
pe integrarea elementelor sociale, economice si institutionale.
Capacitatea competitivitatii teritoriale este caracterizata prin
implementarea cercului virtual
„sustenabilitate-multumire-incredere-atractie-valoare”, astfel dezvoltarea
presupune un „consens cultural”. Prin acest concept se intelege ca
intreprinderile, institutiile si cetatenii trebuie sa colaboreze activ deoarece
impartasesc acelasi mediu economic si scenariu social al dezvoltarii
teritoriale.
Crearea unei „cunoasteri teritoriale comune” (shared territorial
knowledge) este baza pe care se vor putea defini indicatori si politici de
dezvoltare durabila, reprezentand elementul de legatura intre capacitatea
competitiva teriroriala si dezvoltarea durabila.
b)Rolul CICSEDD
Cresterea, dezvoltarea durabila, societatea cunoasterii,
dezvoltarea teritoriala (regionala si locala) si guvernarea multinivel sunt
strans interconectate. In acest context, Universitatile prin centrele de
cercetare de tipul "Centrului Interinstitutional de Cercetari Socio-Economice
privind Dezvoltarea Durabila" (CICSEDD) vor avea principalul rol in crearea,
colectarea si mediatizarea cunoasterii.
Un prim pas in aparitia unui astfel de Centru a fost crearea in
2004 a Centrului Interinstitutional de Orientarea si Consiliere Profesionala,
care a reunit pentru prima data la nivel regional intr-un proiect de coeziune
sociala, Universitatea Dunarea de Jos (membrii actualului CICSEDD), Consiliul
Local Galati, Consiliul Judetean Galati, AJOFM Galati, AIESEC Galati, dar si
parteneri externi asa cum sunt Universitatea Le Havre – Serviciul Formare
Continua, GRETA Havraise si S.C. PerformanSe SA - Franta. Proiectul a avut trei
componente (pentru informatii mai detaliate se pot consulta anexele):
-
o componenta sociala prin crearea unui departament care sa ofere sustinere
persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca, prin consiliere si orientare
profesionala;
-
o componenta de cercetare si investigare a mediului economic pentru a stabili
capacitatea acestuia de a absorbi forta de munca degajata ca urmare a
proceselor de reorganizare, restructurare si privatizare a intreprinderilor din
judetul Galati si regiunea Sud-Est;
-
o componenta de formare profesionala pentru cadrele didactice ale Universitatii
"Dunarea de Jos" precum si salariati ai institutiilor locale mai sus
mentionate, care au urmat cursuri de consiliere de cariera folosind diverse
"instrumente" ( asa cum este softul specializat in evaluarea comportamentului
in mediu profesional – "Oriente-Echo" utilizat in Franta de intreprinderi
pentru evaluarea personalului si de Unibversitatea din Nantes – Laboratorul de
Psihologie).
Tematica abordata inca de la inceput a fost strans legata de
studierea cresterii economice, a impactului asupra locurilor de munca precum si
asigurarea competitivitatii intr-o societate bazata pe cunoastere.
Crearea CICSEDD este un al doilea pas, calitativ, care va largi
impactul activitatii Universitatii „Dunarea de Jos” asupra dezvoltarii durabile
regionale si locale (a se vedea anexa).
Procesul de creare si difuzare a cunostintelor este unul
continuu si deschis, cu posibilitati de conectare viitoare la unul global prin
instrumentele oferite de catre societatea informationala.
Obiectivul specific al CICSEDD este “dezvoltarea unei baze de
cunostinte socio-economice la nivel local, regional si national integrate la
nivel European”. Astfel ”va contribui esentialmente la promovarea unei
intelegeri reciproce in cadrul Uniunii Europene, cu efect special asupra
cetatenilor Europei Unite”, privind dezvoltarea durabila si abordand toate
aspectele acesteia, complexe si pluridisciplinare.
2. PRINCIPIILE DE ORGANIZARE
S-a dorit valorificarea experintei anterioare a membrilor
CICSEDD in elaborarea si implementarea proiectelor europene (a se analiza
CV-urile atasate). De subliniat ca aceasta experienta este mai veche de cinci
ani.
S-a dorit valorificarea prin complementaritate a domeniilor de
competenta a membrilor CICSEDD (economie, drept, inginerie, psihologie).
S-a selectat ca obiect de activitate al CICSEDD o directie
tematica precisa din PC 6 si din PC7, care este o prioritate in
cercetarea pe termen lung si pentru Romania, cum ar fi "globalizarea
cunoasterii, evolutia sistemelor de cercetare, dezvoltarea viitoare in
sub-domenii de cercetare importante ale disciplinelor stiintifice respective,
si transdisciplinar".
Din punct de vedere organizational, integrarea activitatilor s-a
esalonat in doua etape, tinand seama de dificultatile care apar in modificarea
"culturii organizationale".
Probleme legate de organizarea Centrului:
-
Problema cheie este managementul cunoasterii (modul in care se acumuleaza, se
genereaza, se utilizeaza si se disemineaza cunostinte); este un aspect
caracteristic al noii economii, bazate pe cunoastere;
-
Cum poate functiona reteaua locala de cercetare a unei universitati ca singura
entitate? Diversele centre sau laboratoare de cercetare din unitati diferite
trebuie sa functioneze "ca si cum s-ar gasi in aceeasi unitate", mai precis sa
colaboreze in cercetare. Cum se poate asigura acest lucru? Pentru ca aceasta
colaborare intre cercetatorii de la facultati diferite si de specializari
diferite sa fie posibila: (a) cercetatorii trebuie sa doreasca aceasta
colaborare; (b) aceasta trebuie sa fie vadit in interesul lor. Cercetatorii
trebuie "sa fie lasati" sa colaboreze iar in acest punct avem o problema de
cultura de organizatie.
Trebuie formata o colectivitate "peste granitele institutiilor":
este vorba de cercetatorii din diverse unitati/facultati care comunica intre ei
si colaboreaza, cu sau fara existenta unor contracte de sustinere financiara a
activitatii. In acest mod pe termen lung se va extinde colaborarea pe baza de
contract si va fi o mai buna utilizare a rezultatelor obtinute din activitatea
de cercetare.
CICDESS va functiona ca un sistem deschis, capabil sa isi
imbogatesca continuu experienta si sa includa noi membri.
Implicarea in colectivul de cercetatori a tinerilor studenti,
masteranzi sau doctoranzi, promovarea pe plan national si international a
rezultatelor obtinute de catre acestia in activitatea specifica CICDESS, va
constitui o actiune continua.
3. ORGANIZAREA SI FUNCTIONAREA CENTRULUI
Personalul CICSEDD este urmatorul (se poate consulta CV-ul si
lista de lucrari atasata pentru fiecare membru in parte):
Director: Conf.dr.ec. Doinita Ariton
Cercetatori-experti de specialitate:
-
Prof.dr.ing. Iulian-Gabriel Birsan
-
Conf.dr.ec. Edit Lukacs
-
Conf.dr.ec. Gabriela Virlan
-
Conf.dr.ec. Violeta Puscasu
Cercetatori-consultanti de specialitate:
-
Lector dr. Doina Udrescu
-
Psiholog Stefan Dajiu
-
Lector drd.ec. Mihaela Nicolau
Asistenti cercetare:
-
Drd.ec. Gianina Rizescu
-
Drd.ec. Nicoleta Misu
-
Drd.ec.
Cristina Zamfir
Studenti master:
-
Ec. Ionut Bandrabur
-
Ing. Dan Cosmin Misu
-
Ec. Simona Filote
Persoana de contact: Lector drd.ec. Mihaela Nicolau
Consiliul de coordonare este format din director si cercetatorii
experti.
Consiliul de coordonare poate decide completarea retelei cu alte
colective, care nu au acces la finantare dar sunt stimulate sa schimbe
informatie si sa colaboreze stiintific cu Centrul propriu-zis; in felul acesta
apare o "structura concentrica" alcatuita din: nucleul "dur", ceilalti
parteneri si parteneri asociati.
Reteaua propriu-zisa poate fi privita a fi formata din trei nivele
-
Nivelul organizatiilor contractante (A)
-
Nivelul colectivelor de cercetare, adica al centrelor componente ale retelei
(B)
-
Nivelul cercetatorilor (C)
La nivelul C (al cercetatorilor) trebuie sa existe o circulatie
nestanjenita a informatiilor care sa permita o buna cunoastere reciproca, o
consultare permanenta si initierea unor activitati comune (cercetari
preliminare, de explorare/tatonare; pregatirea unor propuneri de proiecte
etc.).
Cercetatorii Centrului sunt, de regula (dar nu intotdeauna),
membrii centrelor (colectivelor) de cercetare din consortiu. Si acesti
cercetatori pot fi clasificati in doua categorii:
-
Cercetatorii "propriu-zisi" vor fi cei puternic angrenati in activitati de
cercetare comune (proiecte de cercetare). Ei apar in lista initiala cu care
Centrul isi demareaza activitatea.
-
Cercetatorii "asociati" sunt (pentru inceput) mai putin antrenati in activitati
ale Centrului (activitati multisciplinare comune pentru doua sau mai multe
organizatii). Implicarea lor este stimulata prin stagii si cursuri destinate
formarii multidisciplinare. Acesti cercetatori pot apartine si altor colective
sau organizatii decat cele care formeaza reteaua initiala. Statutul
"asociatilor" se poate schimba dupa o perioada de activitate.
La nivelul B (al colectivelor compenente ale retelei de
centre) vor fi intreprinse urmatoarele actiuni:
-
Fiecare centru component va preciza spatiile si dotarile
existente (precum si alte resurse ale organizatiilor din care fac parte, de
exemplu biblioteca) care sunt puse la dispozitia cercetatorilor Centrului,
precum si regulile de utilizare ale acestora de catre cercetatori. Toate cele
de mai sus reprezinta resurse ale Centrului virtual, folosite de catre membrii
acestuia.
-
Directii de cercetare
Avand in vedere domeniul abordat, noutatea si complexitatea sa,
CICSEDD isi propune ca sa abordeze urmatoarele directii de cercetare, specifice
dezvoltarii durabile intr-o societate:
1. Dezvoltarea durabila in Societatea Informationala
2. Competitivitate, Evaluare si Certificare teritoriala in Societatea
Informationala
3. Evaluare strategica si metode cantitative
4. Dezvoltare rurala in Societatea Informationala
5. Inovare si antreprenoriat pentru fiecare din directiile mai sus mentionate
se vor avea in vedere cele patru dimensiuni: economica, sociala, institutionala
si protectia mediului.
Rezumand crearea CICSEDD se poate caracteriza prin:
-
Noutatea si complexitatea activitatilor sale;
-
Un pas important spre abordarea sistematica in Romania a unui domeniu
multidisciplinar, de mare viitor;
-
Contributie la strategia cercetarii romanesti;
-
Facilitarea cooperarii internationale in general si a celei europene in special
(corelarea cu PC 6 si PC7: tematica si instrumente)
Cateva din cele mai mari avantaje al crearii CICSEDD sunt: a) va
asigura o mai buna folosire a bazei materiale existente, indiferent de
localizarea acesteia; b) va perfectiona managementul cunoasterii si c) va
optimiza colaborarile cu partenerii straini si cu mediul extern Universitatii.
[1] Cf. European Council Presidency, “Presidency Conclusions”,
Lisbon European Council, 23-24 March 2000.
[2] Cf. European Council Presidency, “Presidency Conclusions”,
Barcelona European Council, 15-16 March 2002.
[3] COMMISSION COMMUNICATION, «The role of the Universities in
the Europe of knowledge”, COM (2003) 58 final, Brussels, 05.02.2003.
[4] Cf. European Council Presidency, “Presidency Conclusions”,
European Council 23-24 March 2000
[5] Cf. European Council Presidency, “Presidency Conclusions”,
Göteborg European Council, 15-16 June 2001.
|